14 januari 2020
Hoe gaaf is het om als kind te helpen je eigen schoolplein te ontwerpen?! Leerlingen van groep 6, 7 en 8 hebben dat inmiddels getest en zijn razend enthousiast.
De meeste schoolpleinen zijn saaie, betegelde oppervlakten die slecht met grote hoeveelheden neerslag kunnen omgaan en ’s zomers flink opwarmen en weinig schaduw bieden. Om over het gebrek aan groen, vogels en insecten nog maar te zwijgen.
Tauw heeft de Provincie Overijssel benaderd om, vanuit hun doelstelling om schoolpleinen te vergoenen, een serious game te ontwikkelen waarmee kinderen hun eigen 3D Klimaat Schoolpleinen kunnen ontwerpen. De serious game helpt om tot een ontwerp te komen dat niet alleen aansluit bij de speelbehoeften van de kinderen, maar ook klimaatbestendig is. Het doel van de serious game is dan ook om de speelbehoefte van de kinderen inzichtelijk te maken voor de ontwerper en tegelijkertijd de kinderen bewust te maken van de effecten op waterberging, hittebestendigheid, biodiversiteit en hergebruik van materialen.
Dit project is een samenwerking van Tauw, Stichting Springzaad, IVN Natuureducatie, Provincie Overijssel, Natuur & Milieu Overijssel en Waterschap Drents Overijssels Delta en wordt financieel ondersteund door de Tauw Foundation.
Stemmen op onze inzending voor de publieksprijs kan tot 26 januari 2020 via de website van NLingenieurs.
De Vernufteling wordt sinds 2005 jaarlijks uitgereikt aan het advies- of ingenieursbureau dat het meest vindingrijke project inzendt. NLingenieurs en tijdschrift De Ingenieur organiseren de Vernufteling. Op 30 januari 2020 wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van NLIngenieurs.